Som lärare är det fantastiskt att gå runt bland barnen och lyssna på, eller föra, samtal om hur meningar skrivs och hur ord låter och stavas.
"Hur stavas blomma? Det är understruket med rött och vi kommer inte på hur det ska vara. Jag vet! Vi provar med två L. Nej, det är fortfarande fel. Vi skriver två M och sätter dit en punkt. Ja! Nu är det rätt!" Härligt resonemang och bara ett bland många.
Att det blir rättstavat är dock inte målet än så länge men ibland viktigt för barnen. Vill de fundera kring stavning, prova sig fram och ändra får de givetvis göra det. Än så länge går vi vuxna inte in och rättar stavning i texterna utan det blir på barnens egna initiativ.
Vi imponeras av barnens skrivutveckling och deras förmåga att resonera kring det de skrivit. När man arbetar med att skriva sig till läsning är mottagaren viktig-att skriva för någon och att andra läser det man skrivit. Därför är vi noga med att sätta upp barnens arbeten och stoltheten går inte att ta miste på när de får visa upp det färdiga resultatet. De går ofta och tittar på varandras arbeten, läser och berömmer. Stoltheten att få visa upp det för någon därhemma är givetvis störst. ❤ Ni är alltid välkomna in och se vad era barn har åstadkommit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar